The Innovator’s Dilemma Book Hindi Summary

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About Book

What’s it about?

The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail is a book that explains why successful companies sometimes fail when new technologies emerge. It teaches that even well-run businesses can lose their market if they ignore new, disruptive ideas that start small. The book shows how companies can recognize and embrace innovation to stay ahead and continue to succeed.

About the author

The author is Clayton M. Christensen. He was a professor at Harvard Business School and an expert on business innovation and growth. Clayton wrote this book to help companies understand how to deal with disruptive technologies and continue to grow in changing markets.

यह किस बारे में है?

द इनोवेटर्स डिलेमा: व्हेन न्यू टेक्नोलॉजीज कॉज़ ग्रेट फर्म्स टू फेल एक किताब है जो बताती है कि सफल कंपनियाँ नई तकनीकों के आने पर कभी-कभी असफल क्यों हो जाती हैं। यह सिखाती है कि अच्छी तरह चलने वाले व्यवसाय भी अपने बाजार को खो सकते हैं यदि वे छोटे स्तर से शुरू होने वाले नए, विघटनकारी विचारों को नजरअंदाज करते हैं। किताब दिखाती है कि कंपनियाँ नवाचार को पहचानकर और अपनाकर कैसे आगे बढ़ सकती हैं और सफलता बनाए रख सकती हैं।

लेखक के बारे में

लेखक क्लेटन एम. क्रिस्टेंसन हैं। वे हार्वर्ड बिजनेस स्कूल में प्रोफेसर थे और व्यापार नवाचार और वृद्धि के विशेषज्ञ थे। क्लेटन ने यह किताब कंपनियों को यह समझने में मदद करने के लिए लिखी कि विघटनकारी तकनीकों से कैसे निपटें और बदलते बाजारों में वृद्धि जारी रखें।

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Summary Content

Section 1

  • Introduction
    06:35
  • Chapter 1 : How Can Great Firms Fail? Insights from the Hard Disk Drive Industry
    14:01
  • Chapter 2 – Value Networks and the Impetus to Innovate
    21:59
  • Chapter 3 – Disruptive Technological Change in Mechanical Excavator Industry
    10:30
  • Chapter 4 – What Goes Up, Can’t Go Down
    10:32
  • Chapter 5 – Give Responsibility for Disruptive Technologies to Organizations Whose Customers Need Them
    16:27
  • Chapter 6 – Match the Size of the Organization to the Size of the Market
    15:03
  • Chapter 7 – Discovering New and Emerging Markets
    15:59
  • Chapter 8 – How to Appraise Your Organization’s Capabilities and Disabilities
    17:18
  • Chapter 9 – Performance Provided, Market Demand, and the Product Life Cycle
    12:56
  • Chapter 10 – Managing Disruptive Technological Change : A Case Study
    09:56